Waarover te schrijven?

Ondanks dat ik mijn uiterste best doe om een zo ambitieloos en stressvrij leven te lijden, voel ik nu toch een bepaalde druk. Zoveel onderwerpen en thema’s om aandacht aan te besteden maakt het lastig kiezen. Waarmee verder te gaan?

  • De Afro-Amerikaanse bijdrage aan het Barbecue fenomeen
  • Het ontbijtprogramma van de Black Panther Party
  • Oekraïne als de graanschuur: vloek of zegen?
  • De invloed van hoge voedselprijzen op sociale onrust
  • Culinaire/Gastrodiplomatie I: eetcultuur als diplomatieke tool
  • Culinaire/Gastrodiplomatie II: nation-branding (waarom zoveel Thaise restaurants)
  • Culinaire/Gastrodiplomatie III: Les club des chefs des chefs (club van chefs van wereldleiders)
  • The Starry Plough (ploeg): Een mix van Ierse katholieke en socialistische symboliek
  • Rappers en hun voorliefde voor een oubollige drank (cognac)
  • Voedselsoevereiniteit I: Palestina (Nakba)
  • Voedselsoevereiniteit II: Haïti
  • Voedselsoevereiniteit III: La Via Campesina (wereldvoedseldag)
  • Inheemse voedselgebruiken I: ‘American indian’
  • Inheemse voedselgebruiken II: Aboriginal (Australie)
  • De naamgeving van de Topinamboer (aardpeer)
  • Columbus Day vs the National Day of Mourning
  • De Thanksgiving mythe
  • Dollywood: eten in Dolly Parton’s pretpark
  • New Orleans I: een echte culinaire smeltkroes
  • New Orleans II: de Franse culinaire connectie
  • New Orleans III: de Cajun keuken
  • New Orleans IV: het noordelijkste deel van de Caraïben
  • Indonesië I: De rijsttafel als koloniaal verschijnsel
  • Indonesië II: Banda en de nootmuskaatvloek
  • Indonesië III: Beri Beri (vitamine B1 gebrek) in Nederlands-Indië en Japan
  • Indonesie IV: het cultuurstelsel
  • Ho Chi Minh en August Escoffier in het Carlton hotel (Londen)
  • Don Papa (Dionisio Magbuelas, papa Isio) rum en de Filipijnse revolutie
  • De Nikkei keuken
  • Het probleem met authenticiteit
  • Waarom worden sommige groenten aangeduid als ‘vergeten’
  • De vijg: wat een plant en (schijn)vrucht
  • Doctrine van signaturen: de walnoot als wondervoedsel voor de hersenen
  • Drop: waarom alleen in Nederland
  • De stroopwafel in het buitenland
  • De hamburger als symbool voor wat er mis is met het voedselsysteem
  • Het stigma van gefrituurde kip
  • De rol van Guinness in Ierland
  • De Britse en Nederlandse theeroof
  • De Italiaanse futuristen: een radicale visie op eten
  • Fidel Castro’s liefde voor zuivel
  • Voedselrevolutie I: ontstaan koken
  • Voedselrevolutie II: ontstaan landbouw
  • Voedselrevolutie III: de Colombiaanse uitwisseling
  • Voedselrevolutie IV: industriële voedselrevolutie
  • Voedselrevolutie V: de groene landbouwrevolutie
  • Vegetarisme I: Ital is vitaal: het dieet van de Rastafari
  • Vegetarisme II: vega en vegan als verzet
  • Vegetarisme III: het carnisme: de culturele gewoonte om vlees te eten
  • Vegetarisme IV: de verwrongen ideologie van John Harvey Kellogg
  • Vegetarisme V: Adolf Hitlers vermeende vegetarisme
  • Kannibalisme I: de Europeaan in de Caraïben
  • Kannibalisme II: het eten van de placenta
  • Rundvlees in Japan: het imiteren van een westerse eetgewoonte
  • Koriander: waarom de een wel en de ander niet
  • Agave (maguey) dranken I: Mezcal
  • Agave (maguey) dranken II: Tequila
  • Palestijnse Arak
  • Waarom geen varken eten: de seculiere motieven
  • Melk als symbool voor witte suprematie: ‘lactose normaal’
  • 500 jaar kapitalistische industriële landbouw en voedselproductie
  • Voedsel en het neoliberaal kapitalisme: de vloek van de eigen verantwoordelijkheid
  • Voedsel en kolonialisme I: de Europese koloniale culinaire mindset
  • Voedsel en kolonialisme II: dekoloniseren van je voedingspatroon
  • Slavernij I: de vraag naar ‘overbodige’ producten
  • Slavernij II: de voedselvoorziening
  • Eten en identiteitsvorming
  • Het mediterrane dieet als Eurocentrisch gezondheidsideaal
  • De obesogene samenleving
  • Culturele hegemonie: de nadelige effecten van culinaire aspiraties (lokaal vs import)
  • Gastronationalisme I: Europa’s nieuwe vorm van marktbescherming
  • Gastronationalisme II: Frans reactionair verzet tegen buitenlandse culinaire invloed
  • Gastronationalisme III: van regionaal naar nationaal gerecht
  • Waarom ‘oude’ bereidingen in de professionele keuken ‘Frans’ genoemd worden?
  • Gastronationalistisch restaurant WEEVA