De bijzondere marketing van Guinness

Mijn favoriete biermerk hield er in de twintigste eeuw bijzondere marketing op na.

Emancipatie, slinkse vraagstimulans of toch welgemeend advies?

De slogan ‘Guinness is good for you’ kwam tot stand op basis van eigen marktonderzoek met als schokkende uitkomst dat mensen zich goed voelden na het drinken van een pint bier😊.

Guinness bevat naast alcohol ook ijzer, en zwangere vrouwen werd in de eerste helft van de 20e eeuw door (mannelijke) dokters zelfs aangeraden om het af en toe te drinken om hun ijzer-inname te verhogen.

Onderzoek naar de gevolgen van alcoholconsumptie tijdens de zwangerschap stond begin twintigste eeuw nog in de kinderschoenen (no pun intended).

📸4: geen post zonder boekaanbeveling😉
• Carol J. Adams – The sexual politics of meat: a feminist-vegetarian critical theory, 1990.
• Avakian/Haber ed. – From Betty Crocker tot Feminist food studies: critical perspectives on women and food, 2005.
• Parker/Brady/Power/Belyea ed. – Feminist food studies: intersectional perspectives, 2019.

En nog een aantal fraaie instagramaccounts:
@vrouwendiebierdrinken.nl
@bloedaandemuur
@gfn_groningenfeministnetwork
@jasmijnschrijftgeschiedenis
@calamityjaneamsterdam
@blackwomenradicals
@eenkoudkunstje
@girl_drinks_guinness